Heureka.cz: už nejen jako porovnávač cen

Kdysi pouhý porovnávač cen Heureka.cz implementoval 2, z mého pohledu docela zásadní, na sobě na prvné pohled nesouvisející věci: nejdřívě službu Hodnocení zákazníky, která umožňuje každému nakupujícímu ohodnoti průběh svého nákupu a poslat do Heureky zpět tuto informaci. Pokud to tedy daný eshop uměl (náš eshop to samozřejmě umí). Na první pohled dobrá věc. Heuréka posbírá hodnocení od nakupujících a pak je zveřejní jako dodatečnou informaci, hodnocení daného eshopu, pro všechny další nakupující. Ale…

Tou druhou věcí a zcela zásadnější je nová služba Nákupní košík, která umožňuje nakoupit nalezené zboží přímo na Heuréce bez toho, že by se kupující dostal do daného eshopu, který hledané zboží nabízí. To ve jménu naservírovat zákazníkovi vše co nejpohodlněji. To bylo původní myšlenkou, aspoň tak to Heuréka prezentovala. Je jasné, že tohle není dobře, protože provozovatel hned ztrácí kontakt s kupujícím (respektive jej nikdy vlastně nenavázal) a také nedošlo k tomu, že zákazník prošmejdí eshop, který nabízí co hledal a k tomuto zboží doobjednal něco dalšího…

S Nákupním košíkem jsem se z těchto důvodu nezžil a proto jsem jej do svého eshopu nikdy nedoprogramoval. Myslím, že tato služba Heureky nic provozovateli nepřináší a naopak jej spíš poškozuje.

Hřebíkem do rakve je pak tahle tabulka provizí, která jasně definuje kolik si z ceny provozovatele eshopu vezme Heureka za nákup každého zboží, které nakoupíte skrze jejich Nákupní košík.

V téhle chvíli je jasné, že služba Nákupní košík sleduje jediný cíl: dále a více monetyzovat potencinální nakupující přímo na stránkách porovnávače cen. Proti tomu samotnému nic nemám, ale myslím si, že je velká chyba to dělat na úkor těch prodávajících (samotných provozovatelů eshopů). Takto postavené je to kontraproduktivní a bude kolem tohe ještě zle.